MÚSICA I DANSA EN L'EDAT MITJANA
(recerca sociocultural i artística sobre l'EM)
La música i la dansa en l’Edat Mitjana.
Dos esdeveniments
històrics, vers el segle IV d.c. canvien el panorama històric: El Cristianisme
i la Caiguda de l'Imperi Romà.
Aquests esdeveniments donen lloc al que
s'ha anomenat Edat Mitjana (terme aplicable a Europa, però no als pobles
musulmans, asiàtics o americans).
No es pot parlar d'un trencament total
amb l'antiguitat clàssica de Grècia i de Roma.
El cristianisme es
convertirà en la religió oficial de l'Estat i el segell religiós impregnarà
totes les manifestacions politicoculturals i artístiques de l'Edat Mitjana.
Hi haurà invasions europees de pobles
bàrbars i, després de les grans invasions, l'Església serà l'única llum enmig
de les ruïnes, barbàrie i incultura.
N'hi ha qui anomenarà a aquesta època
fins al segle X "època de les tenebres".
Els problemes religiosos promouen
postures en pro o en contra quasi tot el món medieval: creuades, heretgies,
concilis, disputes doctrinals...
Els monjos seran quasi
els dipositaris de la cultura amb les escoles palatines, papals i
catedralícies.
L'Edat Mitjana es divideix en Alta Edat
Mitjana (segles III-IV fins als segles X-XI) i Baixa Edat Mitjana (des dels
segles X-XI fins al Renaixement, al final del segle XIV).
Els dos períodes que
comprèn la Baixa Edat Mitjana estan representats per dos estils artístics
diferents: ROMÀNIC i GÒTIC.
-
El Romànic està determinat pel complex
fenomen del feudalisme.
-
El Gòtic coincideix amb el gran canvi
social amb el naixement de les ciutats.
La dansa en l'EM
La dansa en l'EM va
ser una de les arts menys desenvolupades, ja que el control de l'educació
estava en mans de l'Església que va ser sempre contrària al ball perquè tenia
connotacions profanes.
Tot i això cal notar la Dansa Macabra o
la distinció de la dansa en:
-
Haute danse (dansa alta) i
-
Basse danse (baixa dansa).
PAUTES PER A LA REALITZACIÓ DEL TREBALL D'INVESTIGACIÓ SOBRE L'EM
1. La situació social de l’Edat Mitjana a partir
del film En el nom de la rosa.
(pautes per abordar el tema:
a)
Recollir dades sociològiques i culturals sobre l'Edat Mitjana.
Recollir-les breument en aquest treball.
b)
Analitzar la pel·lícula sobre l'Edat Mitjana, En el nom de la rosa (fitxa artística i
tècnica, resum argumental: trama principal i trames secundàries, aplicar les
dades sociològiques i culturals a la pel·lícula cercant la plasmació en el film
de les característiques de l'EM trobades).
2. La música en l'Edat Mitjana.
(Pauta per actualitzar la vida d'un trobador o una trobairitz:
consultar l'exemple de la vida d'un trobador que hi ha al dossier del web,
cercar un trobador o una trobairitz, presentar la seva vida i crear un text o
una posada en escena que faci entenedora la vida de la persona trobadora
cercada a un públic (a determinar per qui fa aquest treball) del segle XXI).
b) L’esperit dels goliards en la cantata Carmina burana.
(Pauta per desenvolupar aquest apartat: Analitzar la cantata Carmina burana seguint el mateix procés
que amb la pel·lícula En el nom de la
rosa).
3. Els documents testimonials de l’Edat Mitjana
Conclusions
Fonts documentals
S'han d'incloure en les fonts documentals: llibres consultats,
articles, espais web URL, audicions, pel·lícules, citats correctament.
Annexos
(si per completar la informació es volen aportat: imatges,
audicions, pel·lícules, obres d'art, enquestes.... es posen com a annex al
treball realitzat).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada